spreker gameverslaving lezing gezond gamen schoolvoorstelling mediawijsheid voor het secundair onderwijs in Vlaanderen

RageQuit - Dé talk over gezond schermgebruik en gamen

Voor jongeren in het tweede tot en met vierde Middelbaar

spreker gameverslaving lezing gezond gamen schoolvoorstelling mediawijsheid voor het secundair onderwijs in Vlaanderen

RageQuit: over gameverslaving, gezond schermgebruik en mediawijsheid

Gamen en social media zijn niet alleen populaire onderwerpen bij jongeren, ze raken ook de kern van hun dagelijks leven. Met RageQuit breng ik een interactieve en motiverende talk speciaal gericht op leerlingen van het tweede tot en met vierde middelbaar. RageQuit biedt een inspirerende sessie die verder gaat dan het zoveelste verhaal over de gevaren van gamen.

Of het nu gaat om de drang om “nog één level” te halen, of de oneindige scroll van TikTok en Instagram; voor velen kan het moeilijk zijn om het gebruik van schermen onder controle te houden. Ik merk bij veel jongeren dat ze soms het gevoel krijgen de realiteit te ontvluchten en vast te zitten in een cyclus van ’nog één keer’ die moeilijk te doorbreken is. In RageQuit deel ik niet alleen mijn eigen ervaring, maar ook verhalen van andere jongeren die zijn vastgelopen in ongezonde gewoonten rondom gamen en schermgebruik.


Deze talk combineert mijn persoonlijke verhaal als ex-gameverslaafde met praktijkvoorbeelden en concrete, toepasbare tips.


Met humor, herkenbare situaties en veel begrip wil ik jongeren begeleiden naar een balans in hun schermgebruik en hen inspireren om slimme keuzes te maken. Zo ervaren zij meer plezier, op minder tijd, en leren ze hoe schermgebruik op een gezonde manier hun leven kan verrijken.
spreker gameverslaving lezing gezond gamen schoolvoorstelling mediawijsheid voor het secundair onderwijs in Vlaanderen

Waarom RageQuit bij jou op school?

Van mijn eigen gameverslaving tot de uitdagingen die jongeren in mijn coachingpraktijk ervaren – ik begrijp waarom gamen en social media zo’n aantrekkingskracht hebben. In mijn jeugd heb ik veel tijd verloren door games. Pas later ontdekte ik hoe ik deze hobby kon behouden op een manier die me energie geeft in plaats van uitput. Met RageQuit wil ik jongeren een realistisch en positief perspectief bieden op gamen en social media, zonder hen te veroordelen of te vertellen dat ze nooit meer mogen gamen.

De kern van RageQuit is simpel: ik wil jongeren niet vertellen dat gamen of social media slecht zijn. Integendeel, ik weet hoe leuk gamen kan zijn en hoeveel plezier het kan brengen. Maar ik wil hen laten zien hoe ze op een gezonde en bewuste manier kunnen gamen en social media kunnen gebruiken. Want gamen en social media zijn prima—zolang het binnen grenzen blijft.

Schoolvoorstelling hoeveel jongeren kunnen de schoolvoorstelling bijwonen

Hoeveel deelnemers?

Maximum 225 jongeren per talk
Hoe lang duurt de schoolvoorstelling voor jongeren

Hoe lang duurt het?

De voorstelling duurt +/- 75 minuten
Voor welke leeftijden is de schoolvoorstelling geschikt

Voor welke leeftijd?

2e tot en met 4e jaar secundair onderwijs
Voor welke richtingen is deze schoolvoorstelling geschikt

Voor welke richtingen?

Geschikt voor alle studierichtingen
spreker gameverslaving lezing gezond gamen schoolvoorstelling mediawijsheid voor het secundair onderwijs in Vlaanderen

Hoe kunnen jongeren op een positieve, gezonde manier omgaan met schermgebruik?

Gamen en social media gebruikten mij ooit meer dan ik hen, en ik weet hoe het voelt om vast te zitten in die val. Het doel is niet om jongeren te vertellen wat ze fout doen, maar om ze aan te moedigen om bewust keuzes te maken.

Gamen en social media kunnen leuke en waardevolle onderdelen van hun leven zijn—mits goed gebruikt. Na RageQuit wil ik dat jongeren niet alleen meer plezier halen uit hun tijd online, maar dat ze die tijd ook kunnen controleren en beperken wanneer nodig. Door inzicht te krijgen in hun eigen patronen en die van hun omgeving, leren ze waarschuwingssignalen te herkennen voordat het uit de hand loopt.

Ik deel mijn persoonlijke ervaringen en geef jongeren praktische inzichten die ze meteen kunnen toepassen. RageQuit laat jongeren zelf nadenken over wat werkt en wat niet, en moedigt hen aan om bewuste keuzes te maken die passen bij hun eigen leven en doelen.

RageQuit is niet het zoveelste verhaal dat demoniseert – in plaats daarvan help ik jongeren om controle te krijgen over hun schermgebruik, zonder hun hobby’s op te geven. Dit doe ik door open te staan voor hun vragen en ervaringen en hen handvatten te geven waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

De 4 pijlers van gezond schermgebruik

Content

Speel games die passen bij je doelen. Wil je ontspannen? Volg dan content die rust brengt, geen stress.

Tijdsduur

Een keer lang gamen in het weekend kan leuk zijn, maar als het een gewoonte wordt, kan het problemen opleveren.


Mindset

Game/scroll je voor je plezier, of om te vluchten? Bewust schermgebruik zorgt voor meer voldoening en minder stress.


Lifestyle

Houd je je gezondheid en levensstijl in de gaten? Of draait alles alleen maar om gamen en scrollen door social media?


Door deze vier aspecten in balans te houden, kunnen jongeren het meeste plezier en voordeel halen uit gamen en social media. Gamen kan een waardevolle hobby zijn, als het niet uit de hand loopt en jongeren de controle hebben over hun tijd en contentkeuzes. Het doel is om jongeren te helpen beseffen wanneer hun schermgebruik een gezond onderdeel van hun leven is, en wanneer het begint te overheersen.
spreker gameverslaving lezing gezond gamen schoolvoorstelling mediawijsheid voor het secundair onderwijs in Vlaanderen4

Lezing rond gezond gamen en mediawijsheid: Wat kun je verwachten?

RageQuit is interactief, vol energie en humor, en is vooral gericht op de realiteit van jongeren vandaag. In deze sessie gaan we dieper in op vragen als:

  • Hoe kan ik gezond genieten van gamen en social media?
  • Wat zijn slimme manieren om meer balans te vinden tussen online en offline?
  • Hoe herken ik het verschil tussen ontspanning en verslaving?
  • Welke positieve keuzes kan ik maken rondom gamen en social media?
  • Hoe kan ik mijn mindset veranderen zodat ik bewuster omga met mijn schermtijd?
  • Wat kan ik doen als ik merk dat mijn schermgewoontes niet goed voor me zijn?
  • Hoe kan ik anderen helpen om hun schermgebruik te balanceren?


Met praktische voorbeelden, storytelling en momenten van zelfreflectie, leer ik jongeren dat gezond gamen en schermgebruik meer oplevert dan alleen maar tijdverdrijf. Ik deel verhalen uit mijn eigen verleden en uit mijn werk als coach, en geef concrete adviezen zonder saaie theorieën. Jongeren krijgen ruimte om vragen te stellen en ervaringen te delen, zodat ze zich echt gehoord voelen.

Mijn verhaal zit vol herkenbare situaties en praktijkverhalen die jongeren helpen de lessen in een eigen context te plaatsen. Humor speelt hierin een essentiële rol: lachen creëert een ontspannen sfeer en zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen.

Inzichten en positieve keuzes: Gezond schermgebruik in de praktijk

Mijn doel is om jongeren praktische handvatten te geven om bewustere keuzes te maken in hun schermgebruik. Positieve keuzes make betekent dat jongeren leren kiezen voor content die hen energie geeft in plaats van hen te demotiveren, en dat ze bewust kiezen voor schermtijd die hen plezier en ontspanning biedt. Tijdens de talk laat ik jongeren ook nadenken over hun omgeving: herkennen zij de waarschuwingssignalen van overmatig schermgebruik bij hun vrienden? Deze waakzaamheid creëert een netwerk waarin jongeren elkaar kunnen ondersteunen en helpen om balans te vinden. In plaats van gamen of social media te demoniseren, moedig ik hen aan om gezonder en bewuster om te gaan met schermen.

spreker gameverslaving lezing gezond gamen schoolvoorstelling mediawijsheid voor het secundair onderwijs in Vlaanderen

Een unieke, empathische talk die jongeren een frisse kijk geeft op gamen en schermgebruik

Gamen en schermgebruik zijn een vast onderdeel van het leven van jongeren. Als spreker en ex-gameverslaafde wil ik jongeren niet van hun schermen weghouden, maar hen juist leren hoe ze deze hobby’s gezond kunnen integreren in hun dagelijks leven. RageQuit biedt een positieve, inspirerende en pragmatische kijk op een onderwerp waar veel jongeren dagelijks mee bezig zijn. Mijn talk geeft scholen de mogelijkheid om op een nieuwe manier in te spelen op mediawijsheid, zonder te oordelen of te verbieden, maar met begrip, humor, en aandacht voor wat jongeren écht bezighoudt.

Door de balans tussen humor, empathie, herkenbare verhalen en een positieve boodschap biedt RageQuit scholen een unieke kans om jongeren te helpen reflecteren op hun schermgebruik en bewuste keuzes te maken. Deze interactieve sessie van 75 minuten is een waardevolle aanvulling voor elke school die zich wil inzetten voor mediawijsheid, gezond gamen, en verantwoord schermgebruik.

Veel jongeren herkennen zich in mijn verhaal en komen na de sessie naar me toe met vragen zoals: “Ben ik dan verslaafd als ik elke dag speel?” Of ze delen hoeveel geld ze hebben uitgegeven aan games en realiseren zich dat dit hen misschien niet altijd gelukkig maakt. Dit zijn de momenten waarop ik merk dat RageQuit jongeren echt bereikt en hen helpt bewuster te worden van hun schermgebruik.

Klinkt dat goed? Plan een vrijblijvende kennismaking.